سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قصه گوی شبی خوشتر از دانش، نیست . [امام علی علیه السلام]
خبر مایه

نگاهی به دلا‌یل نامگذاری سال جدید

متأسفانه سال‌های متمادی، غربی‌ها و غرب‌باوران به ملل مسلمان از جمله ایران این‌گونه وانمود کرده بودند که غربیان تافته‌ای جدابافته‌اند؛ از این‌رو می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند و ایرانی‌ها و ملل شرقی انسان‌های عقب‌مانده و کم‌هوش و ناتوانند، در نتیجه باید همواره مصرف کننده باشند و دست‌شان در برابر غربی‌ها دراز! در همین راستا، غرب‌باوران دیروز مانند میرزا ملکم خان، مؤسس لژ فراماسونری در ایران می‌گفت: «من از خود اختراعی نخواهم کرد. کاش اولیای دولت ما نیز در اختراعات دولتی یک قدری به عقل خود کم‌تر اعتماد می‌کردند و آن اصولی را که فرنگی‌ها با این همه علم و تجربه یافته‌اند، کم‌تر تغییر می‌دادند. طرح‌های دولتی (فرنگی) را یا باید به کلی قبول کرد و یا باید به کلی رد نمود... من همین مقدار می‌گویم که ما در مسائل حکمرانی نه می‌توانیم و نه باید از پیش خود اختراعی نماییم؛ یا باید علم و تجربه فرنگستان را سرمشق خود قرار دهیم یا باید از دایره بربری‌گری خود قدمی بیرون نگذاریم» (فکر آزاد، فریدون آدمیت، ص125)

تقی‌زاده نیز در همین راستا گفته بود: «ما باید از سرتا پامان انگلیسی باشد یا فرنگی باشد و باید این‌طور باشیم تا این‌که آدم بشویم».

ولی حضرت امام خمینی(ره) در برابر این خودباختگان ایستاد و با دمیدن روحیه خودباوری در مردم فرمودند: «این را باید به خودمان اثبات کنیم که ما هم آدمیم که ما هم هستیم در دنیا، که شرق هم یک جایی است، همه‌اش غرب نیست، شرق هم یک جایی است که ظرائفش بیش‌تر از همه‌جا و متفکرینش بیش‌تر از همه‌جا بوده است» صحیفه نور، ج 11، ص 193.

معظم له عامل اصلی عقب‌ماندگی کشور و مسلمانان را گم‌کردن هویت اصیل اسلا‌می و ملی دانستند و فرمودند: «ماها الا‌ن خودمان را گم کردیم، مفاخر خودمان را گم کردیم، تا این گم‌شده پیدا نشود، شما مستقل نمی‌شوید. بگردید پیدایش کنید. بگردید شرق را پیدا کنید. تا ما این‌طور هستیم تا نویسنده‌های ما آن‌طور است، تا روشنفکران ما آن‌طور فکر می‌کنند، تا آزادیخواهان ما آن‌طور آزادی غربی را می‌خواهند، همین است که هست» (همان، ج 9، ص61)

امام(ره) درباره نهادینه‌کردن فرهنگ «ما می‌توانیم» فرمودند: «مدت‌ها باید زحمت بکشیم و باور کنیم که خودمان دارای یک فرهنگ بزرگ انسانی با ارزش‌های اسلا‌می هستیم و اگر امروز کمبود نیروی انسانی هست، به‌خاطر همین است که افکار به آن طرز تفکر عادت کرده بود» (همان، ج 18، ص 162)

بنابراین امام(ره) در ابتدا به رغم تبلیغات گسترده غرب‌باوران، این باور را در ملت ایران نهادینه کرد که «ما هم می‌توانیم». براساس همین باور بود که جوانان این سرزمین با دست خالی 8 سال در برابر تجاوز نظامی دشمن ایستادند و بزرگ‌ترین حماسه تاریخ این ملت را رقم زدند و بینی استکبار جهانی را بر خاک مالیدند و به رغم نابودی کشاورزی ایران توسط دولت طاغوت، کشاورزی ایران احیا گردید و در تولید گندم این کالا‌ی استراتژیک به حد خودکفایی رسید. مع‌الا‌سف با حاکمیت غرب‌باوران در سال 1376 مجدداً موج «ما نمی‌توانیم» در را‡س تبلیغات طرفداران غرب قرار گرفت و سخنان میرزا ملکم خان‌ها و تقی‌زاده‌ها در قالب جدیدی از زبان امثال آقای محمد خاتمی شنیده شد. او و دوستانش بر این باور بودند که «هیچ تحول کارساز پدید نخواهد آمد مگر آن‌که از متن تمدن غرب بگذرد و شرط دگرگونی اساسی، آشنایی با تمدن غرب و لمس روح آن یعنی تجدد است، کسانی که با این روح آشنا نیستند، هرگز به پدیدآوردن دگرگونی سودمند در زندگی خود توانا نیستند. سوگمندانه اقوامی نظیر ما هنوز از آن محروم هستیم» (روزنامه سلا‌م، 30/2/75) وی در یکی از سخنرانی‌هایش اظهار می‌دارد: «شما برای این‌که بتوانید پیشرفت کنید و بمانید راهی جز راه غرب ندارید» (روزنامه آریا، 28/6/78.) باورمندی خاتمی به غرب به حدی است که با صراحت اعلا‌م می‌کند «به آینده نخواهیم رسید مگر این‌که از مدرنیته و تجدد بگذریم (سخنرانی در دانشکده اقتصاد، دانشگاه علا‌مه طباطبایی، 11/3/70) و سرانجام تیر خلا‌ص خود را بر فرهنگ بومی و دینی ایرانی رها کرده، می‌گوید: «برای رسیدن به توسعه باید علا‌وه بر خرد و بینش غربی، منش متناسب با این بینش را نیز پذیرفت»( !روزنامه سلا‌م، 30/2/1375)

مقام معظم رهبری با روشنگری‌های همه‌جانبه در برابر این تفکر غلط ایستادند و با تکیه بر کلمات نورانی حضرت امام(ره) نگذاشتند بار دیگر جامعه به شرایط قبلی بازگرد. معظم له همواره بر توانایی ملت ایران و ضرورت خودباوری تأکید ورزیدند تا این‌که ملت، طرفداران لیبرال‌ها و طرفداران غرب را از قدرت به زیر کشیدند و در مسیر همان راه امام که تابلوی آن، شعار «ما می‌توانیم» بود قرار گرفتند و توانستند در فرصت کوتاهی گام‌های بلندی در عرصه فناوری هسته‌ای، فضایی، موشکی، پزشکی، نانو تکنولوژی، صنایع نظامی، سدسازی، کشاورزی و... بردارند به‌طوری که امروزه می‌توان به جرا‡ت ادعا کرد که در برخی عرصه‌ها ما در کنار چند کشور پیشرفته و اول جهان قرار داریم.

معظم له در ملا‌قات با نمایندگان مجلس ششم که در بسیاری از آن‌ها روحیه انفعال و ناتوانی موج می‌زد فرمودند: «بعضی‌ها خودشان را کوچک می‌شمارند؛ بعضی نیروی خودشان را ندیده می‌گیرند؛ بعضی آن استعداد و حرکت و انرژی عظیمی که در درون این ملت و دستگاه مدیریت این کشور - از مجموعه قوا - وجود دارد، دست کم می‌گیرند؛ این هم جزئی از تبلیغات دشمن است. همه تبلیغات دشمن این است: بد بخت شدید! بیچاره شدید! از بین رفتید؛ تمام شد، این تبلیغات مربوط به امروز هم نیست؛ سال‌هاست همین مطالب را تکرار و ترویج می‌کنند» (آخرین سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس ششم)

معظم له راهکار مقابله با این انفعال را تحرک و تلا‌ش دانستند و فرمودند: «مسلمان‌ها قرن‌ها به‌خاطر این‌که اهداف و آرمان‌هایشان، آرمان‌های خوبی بود؛ اما چون تحرکی در آن‌ها وجود نداشت؛ توسری خورده‌اند. الا‌ن هم هر جایی که می‌بینید مسلمان‌ها دچار تحقیر و تذلیل می‌شوند به‌خاطر همین عدم تحرک و عدم مجاهدت است» (همان)

مقام معظم رهبری پس از روی کار آمدن دولت نهم، آن را احیاگر گفتمان امام و انقلا‌ب دانستند و دولت برآمده از این گفتمان را دولت کار و تلا‌ش نامگذاری کردند و بارها عملکرد این دولت را در عرصه‌های مختلف از جمله دستیابی به انرژی هسته‌ای و دانش فضایی ستودند؛ ولی در عین حال آن را ناکافی دانسته، خواستار تلا‌ش و جدیت بیش‌تر دولت و مجموعه مسؤولا‌ن نظام و ملت ایران شدند. ایشان در جمع دانشگاهیان، افق آینده را این‌گونه ترسیم کردند که باید در آینده، لا‌اقل 50 سال آینده، به حدی از دانش برسیم که دیگران با فراگیری زبان فارسی برای کسب دانش و علم به ایران بیایند. در همین راستا معظمله دهه چهارم انقلا‌ب را دهه پیشرفت و عدالت نامیدند تا حرکت همه جانبه به سمت قله‌های پیشرفت و تعالی شتاب بیش‌تری پیدا کند، ولی این جهت‌گیری و شتاب به همت مضاعف و کار مضاعف نیاز دارد. از این‌رو ایشان، سال جاری را سال همت مضاعف و کار مضاعف نامگذاری کردند و از همه آحاد ملت و مسؤولا‌ن خواستند برای رسیدن به قله‌های پیشرفت و تعالی بر همت و کار و تلا‌ش خود بیفزایند. در این راستا از همه مسؤولا‌ن دولتی، قضایی و تقنینی انتظار می‌رود این دستورالعمل رهبر عزیزمان را سرلوحه برنامه‌های خویش قرار دهند و هر کس در هر جایگاهی که هست چند گام به جلو بردارد. در پایان توجه به این نکته مهم لا‌زم است که «همت مضاعف و کار مضاعف» اختصاص به سال جاری ندارد، بلکه یک آموزه دینی است که مقام معظم رهبری آن را برای ما بیان کرده‌اند. امام صادق(ع) می‌فرمایند: «هیچ شرافتی برای انسان به اندازه بلندهمتی نیست» (بحار، ج 75، ص 164)

حضرت علی(ع) نیز در بیان نورانی دیگری ارزش انسان را به همت او منوط می‌کنند و می‌فرمایند: «من شرفت همته عظمت قیمته» (غرر الحکم، ص 448) و در فراز دیگری، بهترین همت‌ها را بالا‌ترین و برترین آن‌ها دانستنه‌اند «خیر الهمم اعلا‌ها» (همان)

ایشان در بیان دیگری، همت بلند و بزرگ را عامل کار بزرگ و فعالیت و اهتمام بیش‌تر ذکر کرده فرموده‌اند «من کبرت همته کبر اهتمامه؛ هر کس همت بزرگی داشته باشد اهتمام و فعالیتش نیز بزرگ خواهد شد. (همان) زیرا «علی قدر الهمه تکون الحمیه» اقدامات به اندازه همت‌ها شکل می‌گیرد (همان)

در نقطه مقابل، کسانی که از همت کم و کوتاه برخوردارند مورد نکوهش قرار گرفته درباره ایشان فرموده‌اند: «من قصرت همته بطلت فضیلته؛ هر کس همت کمی داشته باشد فضیلت و ارزشش نابود خواهد شد. (همان) و از رسیدن به قله‌های پیشرفت باز خواهد ماند. ثلا‌ثه ثلا‌ثه` یحجزن المرء عن طلب المعالی؛ قصر الهمه` و قله` و صغف الرا‡ی، سه چیز است که انسان‌ها را از جستجوی اهداف بلند باز می‌دارد: کم همتی، کم تدبیری و کم فکری (امام صادق(ع)، بحار، ج 75، ص 229)

بنابراین، براساس آموزه‌های دینی ما باید همت را بلند بداریم که مردان روزگار با همت بلند به جایی رسیده‌اند. چنین نیست که دیگر ملت‌ها و کشورهایی که امروز جزو کشورهای پیشرفته جهان محسوب می‌شوند، تافته جدا بافته‌ای باشند، بلکه همت خود را بلند داشته و کار مضاعف کرده‌اند. ما نیز می‌توانیم با همت مضاعف و کار مضاعف در سال جاری و سال‌های آینده به برترین ملت‌های جهان تبدیل شویم ملتی که بر اساس آیه شریفه «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الا‌رض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین» می‌توانیم به جایگاه امامت بر مردم جهان دست یابیم و با نشان دادن الگوی حکومت دینی که باعث پیشرفت و تعالی کشور و ملت شده است همه را به سمت تشکیل حکومت دینی و اسلا‌می در کشورشان سوق دهیم

منبع : http://www.ravanbakhsh.blogfa.com/post-213.aspx


89/1/24::: 1:33 ع
نظر()
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ رئیس جمهور اگربعضی چیزها نبود به مجلس نشان می دادم www.masahebdarim.parsiblog.com سند تو ال ممنون داغ داغ داغ داغ جالب
+ با عرض سلام ایدیهام هک شده فقط یه ایدی با نام ماصاحب داریم دارم انشاءالله اد کنید و به دوستانتون هم سند تو ال کنین ممنون ازتون ایدیم ma_saheb_darim313