سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شگفتا خلافت از راه همصحبتى به دست آید . [ و شعرى از او در این باره روایت شده است : ] اگر با شورا کار آنان را به دست گرفتى چه شورایى بود که رأى دهندگان در آنجا نبودند . و اگر از راه خویشاوندى بر مدعیّان حجّت آوردى ، دیگران از تو به پیامبر نزدیکتر و سزاوارتر بودند . [نهج البلاغه]
خبر مایه

جلسه دوم

بر اساس بینش اسلامی معتقدیم که ،همه عالم واز جمله همه انسانهاملک حقیقی خداوند هستند وتمام هستی وذرات وجود آنهامتعلق به خداوند است وازخود چیزی ندارند: ( فان لله ما فی السموات وما فی الارض) ‹‹نساء -131››.

وازطرفی دیگر هم، عقل تصدیق می کند که تصرف درملک دیگران کاری ناروا وناپسندوظالمانه است بنابرین هیچ انسانی حق تصرف ، نه درخود ونه در دیگران را ، بی اذن واجازه خداوند ندارد .

بر اساس ادله ای که در دست داریم خداوند متعال این اجازه وحق را به پیامبر اسلا م وامامان معصوم بعد ایشان داده است : ( النبی اولی بالمومنین من انفسهم )‹‹احزاب-6›› پیامبر نسبت به مومنان از خودشان به آنان سزاوارتر(مقدم تر) است . (اطیعوالله واطیعوالرسول واولی الامر منکم)‹‹نساء-59››.

همچنین براساس ادله اثبات ولایت فقیه(که درجلسات قبل تبیین شد)، در زمان غیبت چنین حقی به فقیه جامع الشرایط داده شده واز جانب خدا وامام زمان (علیه السلام)برای حکومت نصب شده است . اما دلیلی در دست نداریم که این حق به دیگران وازجمله ، به آحاد مردم وافراد یک جامعه ومسلمانان هم داده شده باشد . البته این نصب ، نصب عام است ؛ یعنی فردخاصی رامعین نکرده اندبلکه صفاتی بیان شده که درهر فردی یافت شوداوبرای این کارصلاحیت دارد.

- نقش مردم و نمایندگان مجلس خبرگان:

در مساله تقلید ، وقتی کسی به دنبال تعین مرجع تقلید برای خودش می رود این طور نیست که می خواهد به مرجع تقلید مشروعیت بدهد واورامجتهدکند . بلکه آن شخص قبل از تحقیق ما واقعامجتهد هست ویا واقعا مجتهدنیست وصلاحیت برای تقلید ندارد . ما با تحقیق فقط می خواهیم ‹‹ کشف ›› کنیم که آیا چنین صلاحیتی دراووجودداردیاندارد.

درمورد ولی فقیه هم مساله به همین ترتیب است . یعنی بانصب عام از ناحیه خداوند متعال و امام زمان(علیه السلام) فقیه حق حاکمیت پیدا کرده ومشروعیت دارد وما فقط کارمان این است که حق حاکمیت را که واقعا درخارج وقبل از تحقیق ما وجود دارد کشف وشناسایی نماییم .

بااین بیان معلوم می شود که تعیین نمایندگان مجلس خبرگان رهبری ازجانب مردم وبعد هم تعیین رهبربوسیله این نمایندگان ، حقیقت وماهیتش چیزی جزء کشف وشناسایی نخواهدبود.بنابراین،هم اصل مشروعیت ولی فقیه وهم تعیین او به نوعی منتسب به امام زمان(علیه السلام)است .

بر گرفته ازکتاب ولایت فقیه آیت ا...مصباح یزدی


87/2/28::: 11:45 ع
نظر()
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ رئیس جمهور اگربعضی چیزها نبود به مجلس نشان می دادم www.masahebdarim.parsiblog.com سند تو ال ممنون داغ داغ داغ داغ جالب
+ با عرض سلام ایدیهام هک شده فقط یه ایدی با نام ماصاحب داریم دارم انشاءالله اد کنید و به دوستانتون هم سند تو ال کنین ممنون ازتون ایدیم ma_saheb_darim313