سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که خود را در جاهایى که موجب بدگمانى است نهاد ، آن را که گمان بد بدو برد سرزنش مکناد . [نهج البلاغه]
خبر مایه

شیخ مفید رحمه الله در کتاب اختصاص روایت کرده از ابى المعزى از حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام که گفت : شنیدم از آن حضرت که مى فرماید:« هر کسى که براى او حاجتى است به سوى خداوند تبارک و تعالى و اراده کرده که ما را ببیند و مقام و مرتبه خود را بداند، پس غسل نماید سر شب و مناجات کند به ما، یعنى واللّه العالم که با خداى تعالى مناجات کند به توسّط ما به اینکه قسم دهد او را به حق ما و متوسّل شود به حضرت او به وسیله ما که ما را به او بنمایاند و مقام او را در نزد ما به او نشان دهد ».
فرمود:« پس ، بدرستى که او خواهد دید ما را و مى آمرزد او را خداوند به سبب ما و پوشیده نمى شود بر او موضع و محل او ».

و بعضى گفته اند مراد از مناجات کردن به ما اینکه دیدن ما را از همّ خود قرار دهد و دیدن و محبّت ما را ذکر نفس خود گرداند که خواهد دید ایشان را.
و این غسل مذکور در این خبر به جهت حاجت مذکوره یکى از اغسال مستحبّه است که فقهاء رضوان اللّه علیهم ذکر فرمودند.
چنانچه علاّمه طباطبائى بحر العلوم رحمه الله در منظومه خود مى فرماید در ضمن غایات غسل :
و رؤیة الامام فى المنام       لدرک ما یقصد من مرام
و ظاهر، بلکه مقطوع این است که نظر سیّد به همین خبر باشد چنانچه صاحب مواهب و غیره تصریح کردند ولکن محقق جلیل و عالم نبیل ، جناب آخوند ملا زین العابدین گلپایگانى رحمه الله در شرح منظومه بعد از ذکر بیت مذکور فرموده که دلالت مى کند بر او حدیث نبوى مروى در اقبال در اعمال نصف شعبان که رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود:« هر کس طهارت بگیرد در شب نیمه شعبان پس نیکو بجا آورد طهارت خود را ».
تا آنکه فرمود:« اگر بخواهد ببیند مرا در همان شب ، خواهد دید ».
این خبر، چون به ظاهر اختصاص دارد به آن حضرت ، لهذا آن را در سایر ائمه علیهم السلام جارى دانستند، به جهت پاره اى از اخبار که ایشان به منزله آن حضرتند. پس ، جارى مى شود در حق ایشان آنچه جارى است در حق آن حضرت و این کلام متینى است ، چه عمومات منزله وفا مى کند که تا این موارد را شامل شود اما مراد سیّد رحمه الله از آن بیت ، این خبر نیست که باید مورد آن را که رسول خداى صلى الله علیه و آله است به تکلیف داخل کرد، چه اینکه آن جناب اگرچه امام است حقیقتا امّا در السنه فقها و محدثین بلکه تمام متشرعین رسم نشده آن ، بر آن حضرت و بنا بر عموم منزله که فرمودند بعدى ندارد و مناسب است ذکر چند عمل مختصر براى مقصود معهود:

سیّد على بن طاووس در فلاح السایل روایت کرده که از براى دیدن امیرالمؤمنین علیه السلام را در خواب ، این دعا را در وقت خوابیدن بخواند:
« اللّهم انّى اسئلک یا من لطفه خفىّ و ایادیه باسطة لاتنقضى اسئلک بلطفک الخفىّ الّذى ما لطفت به لبعد الاّ کفى ان ترینى مولاى على بن ابیطالب علیه السلام فى منامى ». (1)

پی نوشت ها:
1 - بحارالانوار ج 53 ص 330.

 


87/1/11::: 12:0 ع
نظر()
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ رئیس جمهور اگربعضی چیزها نبود به مجلس نشان می دادم www.masahebdarim.parsiblog.com سند تو ال ممنون داغ داغ داغ داغ جالب
+ با عرض سلام ایدیهام هک شده فقط یه ایدی با نام ماصاحب داریم دارم انشاءالله اد کنید و به دوستانتون هم سند تو ال کنین ممنون ازتون ایدیم ma_saheb_darim313