بصیرت در احادیث اهل بیت (علیهم السلام)
1- فاقد البصر فاسد النّظر
کسى که بصیرت و بینایى ندارد فکر و اندیشهاش فاسد است. (غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث4 416)
2- ابصر النّاس من ابصر عیوبه و اقلع عن ذنوبه
بیناترین مردم کسى است که ببیند عیبهاى خود را و باز ایستد از گناهان خود.(غررالحکم ترجمه خوانساری3061 )
3- من استقبل الامور ابصر
هر که استقبال کند کارها را بینا گردد، مراد از «استقبال امور» آنست که پیش از انجام آنها تأمّل و تدبّر در عواقب آنها کند.(غررالحکم ترجمه خوانساری حدیث 7802)
4- من ذکر اللّه استبصر
هر که یاد کند خدا را بینا گردد، یعنى براه راست و حقائق و معارف بینش می یابد.(غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث 7800)
5- لا نیّة لمن لا علم له: کسى که علم ندارد نیّت ندارد. (غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث 10772)
6- لا علم لمن لا بصیرة له: کسى که بینش ندارد علمى ندارد. (غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث 10773)
7- لا بصیرة لمن لا فکر له: کسى که فکر ندارد بصیرت و بینشى ندارد. (غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث 10774)
8- لا فکر لمن لا اعتبار له: کسى که عبرت پذیر نیست بىفکر است. (غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث 10775)
9- ذهاب البصر خیر من عمى البصیرة
کورى دیده، بهتر است از کورى بصیرت. (غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث 4 32)
10- نظر البصر لا یجدی اذا عمیت البصیرة
نگاه دیده سود ندهد آنجا که چشم دل و بصیرت کور باشد. (غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث 6 174)
11- عن ابى عبد اللَّه علیه السّلام: قال العامل على غیر بصیرة کالسّائر على غیر الطّریق لا یزیده سرعة السّیر الّا بعدا
امام صادق علیه السّلام فرموده است: کسى که بدون بصیرت و دانائى، به کارى دست میزند مانند مسافرى است که در بیراهه میرود، او هر قدر بر سرعت سیر خود میافزاید به همان نسبت از جادّه دورتر مىشود.(الحدیت-روایات تربیتى، ج3، ص: 236)
12- انّما البصیر من سمع ففکّر و نظر فابصر و انتفع بالعبر
جز این نیست که بینا کسى است که بشنود و اندیشه و تفکر کند، و بنگرد و بینا گردد، و از عبرتها سود برد.(غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث 3 85)
13- بالاستبصار یحصل الاعتبار
با بصیرتجویى پندگیرى به دست آید. (غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث3 239)
14- رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر و اعتبر فابصر
خدا رحمت کند کسى را که تفکّر کند و عبرت گیرد، و پس از آن که عبرت گرفت بینا گردد. (غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث4 42)
15- فى کلّ اعتبار استبصار
در هر پند گرفتنى بینایى است. (غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث4 396)
16- المذنب على بصیرة غیر مستحقّ للعفو
کسى که از روى بصیرت و بینایى گناه کند شایسته و مستحق عفو و گذشت الهى نیست. (غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث 1 391)
17- لحبّ الدّنیا صمّت الاسماع عن سماع الحکمة، و عمیت القلوب عن نور البصیرة
به خاطر دوستى دنیا گوشها از شنیدن حکمت (علم و صحیح و راست) کر شدهاند و دلها از نور بصیرت کور شده است. (غررالحکم ترجمه محلاتی حدیث5 42)
18- و قد فتح باب الحرب بینکم و بین أهل القبلة، و لا یحمل هذا العلم إلّا أهل البصر و الصّبر و العلم بمواضع الحقّ فامضوا لما تؤمرون به، وقفوا عند ما تنهون عنه و لا تعجلوا فی أمر حتّى تتبیّنوا، فإنّ لنا مع کلّ أمر تنکرونه غیرا (خطبه 173)
اکنون جنگ میان شما و اهل قبله (بعضى از گروههاى مسلمانان [سپاه معاویه در جنگ صفین] آغاز شده است و پرچم این جنگ را بر دوش نباید بگیرد مگر کسى که بینا به امور ، شکیبا و به موارد حق دانا باشد. پس حرکت کنید به سوى آنچه مأموریت دارید و توقف کنید در جایى که از اقدام نهى شدهاید. در هیچ مسئلهاى عجله نکنید تا تحقیق کامل در باره آن نموده باشید. زیرا براى ما در هر امرى که منکر آن مىشوید، تغییراتى [یا ابعادى] است.)
( ترجمه و تفسیرنهج البلاغه علامه جعفری ، ج 27 ، صفحهى 118)